Vragen en antwoorden Zinanalyse A & B


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Vragen en antwoorden Zinanalyse A & B
Vragen en antwoorden Zinanalyse A & B
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Vragen en antwoorden Zinanalyse A & B

Stel hier je vragen over Zinsanalyse...


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

2.8 Gezegdezin opgave 2.9 vraag 8

2 plaatsers

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

12.8 Gezegdezin opgave 2.9 vraag 8 Empty 2.8 Gezegdezin opgave 2.9 vraag 8 ma maa 16, 2020 9:35 pm

Admin


Admin

Ik heb een vraag over de volgende zin: Het geld van mijn tante was waarop al
haar nichtjes gehoopt hadden.
De bijzin in deze zin is: waarop al haar nichtjes gehoopt hadden. Wat is dit voor bijzin?

22.8 Gezegdezin opgave 2.9 vraag 8 Empty Re: 2.8 Gezegdezin opgave 2.9 vraag 8 ma maa 16, 2020 9:37 pm

Admin


Admin

Admin schreef:Ik heb een vraag over de volgende zin: Het geld van mijn tante was waarop al
haar nichtjes gehoopt hadden.
De bijzin in deze zin is: waarop al haar nichtjes gehoopt hadden. Wat is dit voor bijzin?

Antwoord:
De bijzin 'waarop ze gehoopt hadden' is naar de vorm een zelfstandig gebruikte betrekkelijke bijzin met een zogeheten ingesloten antecedent:'waarop' is in feite 'datgene waarop'. Wat de ontleding van deze zin betreft zijn er twee mogelijkheden. 'Het geld van mijn tante' kan als het onderwerp van de zin worden beschouwd; de bijzin 'waarop al haar nichtjes gehoopt hadden' is dan het naamwoordelijk deel van het gezegde. De omgekeerde uitleg is ook mogelijk: 'waarop al haar nichtjes gehoopt hadden' kan als het onderwerp (ook wel onderwerpszin genoemd) worden opgevat en 'het geld van mijn tante' is dan naamwoordelijk deel van het gezegde.

32.8 Gezegdezin opgave 2.9 vraag 8 Empty Re: 2.8 Gezegdezin opgave 2.9 vraag 8 wo maa 18, 2020 5:20 pm

CarmelaMaria



[quote="Admin"]
Admin schreef:Ik heb een vraag over de volgende zin: Het geld van mijn tante was waarop al
haar nichtjes gehoopt hadden.
De bijzin in deze zin is: waarop al haar nichtjes gehoopt hadden. Wat is dit voor bijzin?

Antwoord:
De bijzin 'waarop ze gehoopt hadden' is naar de vorm een zelfstandig gebruikte betrekkelijke bijzin met een zogeheten ingesloten antecedent:'waarop' is in feite 'datgene waarop'. Wat de ontleding van deze zin betreft zijn er twee mogelijkheden. 'Het geld van mijn tante' kan als het onderwerp van de zin worden beschouwd; de bijzin 'waarop al haar nichtjes gehoopt hadden' is dan het naamwoordelijk deel van het gezegde. De omgekeerde uitleg is ook mogelijk: 'waarop al haar nichtjes gehoopt hadden' kan als het onderwerp (ook wel onderwerpszin genoemd) worden opgevat en 'het geld van mijn tante' is dan naamwoordelijk deel van het gezegde.

Nog een kleine toevoeging voor de duidelijkheid: als je dus kiest dat waarop al haar nichtjes gehoopt hadden het naamwoordelijk deel is van het nwg, dan is het dus een gezegdezin.

Gesponsorde inhoud



Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum